2018. 01. 17. szerda, Antal, Antónia


Rovatok

Dívány

 

„6 évvel ezelőtt ismertem meg Barbit, egy csodaszép kislány és kisfiú édesanyját. Finom muffinokat sütött egy baráti kerti partira. Mosolygós, vidám természete és különleges tartása fogott meg az első találkozás alkalmával.”

 

Beszélgetés Ströck Barbara balettművésszel  

 

Öt éves kora óta táncol, 1991 óta tagja a Győri Balettnek, 1994-ben magántáncosi kinevezést kapott. Táncművészi feladatai mellett pedagógiai munkát is végez: klasszikus balettot és tánctörténetet tanít. 2008-ban Philip Morris Balett díjjal, 2013-ban Carmen-díjjal jutalmazták, 2014-ben pedig a Győri Balett Örökös Tagjává választották.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kiemelkedő szóló szerepei az alábbi balettekben:                                                  

Demcsák Ottó: Gulliver Úr utazásai (Fiatal nyihaha) (1991)

Libor Vaculik: Könnyek tengere (Szerelem) (1992)

Játék a szerelemről (1993)

Bombicz Barbara: Párkák (Kislány) (1993)

Günter Pick: Carmina Burana (Tavaszlány) (1995)

Robert North: Rómeó és Júlia (Barátnő) (2000)

Libor Vaculik: Az Operaház Fantomja (Christina) (1997)

Marie- Brolin Tani: Macbeth (Három boszorkány) (2003)

ifj. Harangozó Gyula: Zorba a görög (Bubulina) (2012)

 

KT: Egy balettművész mindig mosolyog, jókedvű, a tartása decens, mégis természetes. Gyermekkorotok óta így nevelnek benneteket a balettintézetben? Születni kell az effajta azonosulásra?

Barbi: Valamelyest biztos születni is kell rá. Én már nagyon kicsi korom óta ismerkedtem a balettel, és onnantól állandóan a helyes testtartást, a balett technikáját és lépéseit tanultam.

KT: Már azt is nehéz elképzelni, hogyan vagytok képesek minden áldott nap odaállni a rúd mellé már korán reggel.

Barbi: Valóban a mindennapos gyakorlás, balettóra, hordoz magában monotóniát is. De ezt a gyakorlást minden nap el kell végezni, így készítve fel a testet a nap további részében rá váró feladatokra. Valamint a test egyfajta karbantartására is alkalmas a napi gyakorlás.

KT: Balett-táncosoknál nem létezik bal lábbal kelés? Rosszkedv, ami befolyásol reggel?

Barbi: Néha előfordul mint mindenkivel, de sokszor épp ez az intenzív mozgás az ami túllendíthet az esetleges rossz hangulaton.

KT: Ami gondolom még nehezebb abban az esetben, amikor este előadás van.

Barbi: Ha este előadás van, minden rossz gondolat vagy hangulat háttérbe szorul. Már reggel úgy kelek fel, hogy ma este színpadra fogok lépni, és ennek rendelem alá az egész napomat. Ami ebből a felkészülésből kizökkenthet, az egy esetleges testi fájdalom lehet.

KT: Valaki nem emlékszik, annyira magával ragadja az élmény. Olyan is volt már, aki azt mondta, ilyenkor minden és mindenki megszűnik körülötte, csak ő és a zene létezik. Neked mit nyújt a színpad?

Barbi: Azt gondolom minden művésznek mást és mást. Én a különböző életszakaszaimban is másként éltem és élem meg a színpadi létet. Ma az alak művészi megformálását, kidolgozását szeretem és mindezt megvalósítani a színpadon. Lámpalázam ritkán van, csak a szerepre koncentrálok, és figyelem a közönség reakcióját is.

KT: És mi történik, amikor lemegy a függöny, és a közönség hazamegy? Ülsz az öltözőben, és arra gondolsz, hogy…

Barbi: Arra gondolok, hogy mennyire elfáradtam, és képtelen leszek felállni a székről. Viccet félretéve, úgy érzem, mindent kiadtam magamból testileg és lelkileg is. Hazaindulok, hogy nyugodt körülmények között újra átgondoljam az egész estét.

KT: Visszanézed magad fotón, felvételen? 

Barbi: Meg szoktam nézni a fotókat és felvételeket, leginkább azért, hogy tanuljak belőle, felfedezzek rajta esetleg valami hibát ami addig a gyakorlás során elkerülte a figyelmemet.

KT: Nemcsak táncolsz, hanem tanítod is a táncot. Mit ad hozzá a fejlődéshez a tudás átadása?

Barbi: Szeretek gyerekekkel foglalkozni, átadni a megszerzett tudásom és tapasztalatom. Igyekszem nemcsak a technika tanításában elmerülni, hanem a tánc szépségével, a művészettel megismertetni őket.

KT: Mesterek és elődök… : mi vagy ki volt a te kályhád, ahonnan elindultál?

Barbi: 5 évesen kezdtem a balettet, egy tanfolyamon, Csala Kati mesternő irányításával. Majd a Gombos iskolában egy évig Ludmilla Cserkaszova tanított, ő javasolta, hogy felvételizzek a Balett Intézetbe. Közben a Győri Nemzeti Színházban rendszeresen felléptem, Markó Ivánnal és a Győri Balettel, valamint operettekben, operákban, mikor gyerekszereplőre volt szükség. 10 évesen nyertem felvételt a balett Intézetben, kiváló mesterektől tanulhattam: Stimácz Gabriella, Flora Kajdani, Havas Ferenc, Dózsa Imre, Keveházi Gábor, Menyhárt Jacqlin, Kun Zsuzsa...- csak néhány név.

KT: Melyek pályafutásod legkedvesebb szerepei?

Barbi: Nehéz választani, vagy csak kiemelni néhányat, de azért megpróbálom. A legelső szóló szerepem a Párkák volt, Kislány szerepében. Majd közel áll hozzám az Operaház Fantomjában – Christina szerepe, Carmina Burana- Tavaszlány, Machbet- Boszorkány, Könnyek tengere- Szerelem, Zorba a görög- Bubulina.

KT: Júliusban a Szegedi Szabadtéri Játékok korszerűsített színpadán a Győri Balett a Szeged Táncegyüttessel adta elő az ifjú Harangozó Gyula által koreografált Zorba, a görög című táncművet. Hanyadik alkalommal bújtál Zorba szerelmének, Bubulinának az alakjába?

Barbi: Pontos számot nem tudok mondani, de Szegeden talán huszonhárom-negyedszer táncoltam el Bubulinát.

KT: A Győri Balett 35 éves jubileumát ünnepli ősszel. Mit tartogat számodra és a győriek számára az idei évad, mikor láthatunk?

Barbi: Generációk címmel október 11.-étől lesz látható a jubileumi előadásunk. Boleró és a Carmina Burana egy-egy új feldolgozása lesz látható. Én a Carmina Buranaban fogok táncolni, már nagy erőkkel folynak a próbák. Majd miután a bérletes előadások megvoltak Győrben, a MÜPA-ban is bemutatjuk ezt az előadásunkat. Januárban olaszországi turnéra indulunk a Zorbával, majd pedig németországi turné következik.

KT: A karriered mellett két gyönyörű gyermek édesanyja is vagy. A várandósság nem keltett félelmet benned? Egy ilyen ívelő karrier mellett babát vállalni nem lehetett könnyű döntés, és ott van még a testi regenerálódás kérdése.

Barbi: Szerettem volna anyává válni, és semmi félelem nem volt bennem, hogy esetleg annyira elhízom, hogy nem tudok utána színpadra állni.  Zökkenőmentes volt mindkét visszatérésem. Persze azért nem siettem el a dolgot, a fiammal másfél, a lányommal három évig voltam otthon.

KT: A világ számos pontján megfordultál már a fellépések miatt. Hogyan lehet ennyi utazást, éjszakázást, összeegyeztetni az anyasággal, a családdal?

Barbi: Nem könnyű összeegyeztetni. Biztos, támogató családi háttér kell hozzá, és szerencsére ez nekem megadatott. A férjem, a szüleim, az anyósom, korábban a dédszülők is aktívan segédkeztek, hogy minden gördülékenyen tudjon működni a család életében , amíg én fellépéseken, turnén voltam.

KT: Olivér és Bori szereti a balettot? Meg szokták nézni az anyukájukat előadás közben?

Barbi: Nagyon szeretik megnézni az előadásainkat, már a premier előtt sokat beszélgetünk arról, mire készül anya, mit fognak látni.

KT: Melyik az igazi Ströck Barbara: a balettművész, a táncpedagógus, vagy az édesanya?

Barbi: Természetesen mindegyik én vagyok, csak a hangsúlyok változnak. Ha egy fontos szerepre készülök, akkor a balettművész énem kerül inkább előtérbe, de ha hazaérek, azonnal tudok gondoskodó, gyermekeire figyelő édesanya lenni, és így tovább. Arra törekszem, hogy az életem minden színterén maximálisan tudjak teljesíteni, és mindezt nagyon élvezem is, hisz így színes, mozgalmas és változatos az életem.

                                           

                                                                                                                                                                                                                           

Kérdezz-felelek

Csillagjegy: Szűz

Étel: Halászlé

Ital: Mézes- pálinka

Illat: Estée Lauder: Pleasures

Színek: kék, piros, fehér

Hobbi: Kirándulás a családdal, utazás, biciklizés

Állat: kutya- Bolognese

Autó: VW Bogár

Sport: kézilabda, atlétika

Könyv: Müller Péter: Örömkönyv

Zene: Phil Collins

Színész: Jason Statham

Akiket támogatok: Lippentő Néptánc együttes

Ami kiborít: képmutatás, dilettantizmus

 

 

Kisalföld Trend: Szűcs Angelika

KISALFÖLD TREND A FACEBOOKON




IMPRESSZUMMÉDIAAJÁNLATELÉRHETŐSÉGEKTERJESZTÉSI PONTOKÁSZF