2018. 01. 16. kedd, Gusztáv


Rovatok

Szakértő véleménye

 

A fogyókúrázók nagy része feladja….

Nem igazságos, de tény, hogy sokkal gyorsabban hízik az ember, mint fogy.

Mi, akik fitnesz stúdióban dolgozunk, gyakran olyan emberekkel foglalkozunk, akik türelmetlenek, gyors és látványos eredményeket szeretnének. Ugyanakkor a változások – különösen kezdetben – általában nem szembetűnőek, és ez sokaknak kedvét szegheti. A mérési eredmények viszont meggyőzhetik a kétkedőket, hogy jó úton haladnak, hiszen konkrét számok, adatok alátámasztják és igazolják a test összetételének pozitív irányú változásait, az edzésprogram hatásosságát. Érdemes tudni, hogy testünk vízből, fehérjéből, zsírból és ásványi anyagokból áll. Annak, hogy ezek az anyagok milyen mennyiségben, és milyen arányban vannak jelen a testünkben, nagy jelentősége van az egészségünk szempontjából.
Az elhízás korunk betegsége, de sajnos Magyarországon valódi népbetegségnek számít. Elhízásnak nem csak a jól látható túlsúlyt nevezhetjük, hanem a zsír testtömeghez viszonyított magas aránya is annak minősül. Éppen ezért lehet valaki elhízott annak ellenére, hogy a súlya elmarad az átlagostól.

 

Több olyan vendégem van, akik ránézésre vékonyak, azonban a testösszetétel mérés után szembesülnek a tényekkel, hogy akár 30% közeli a testük 

zsír tartalma. A zsír leginkább a bőr alá, az izomzat és a hasi szervek közé raktározódik, normál esetben azonban energiaként felhasználódik a fizikai aktivitások során. Amennyiben túl sokat tárolunk belőle az elősegíti különböző betegségek kialakulását.
A legnagyobb tévhit a testsúly csökkentéssel kapcsolatban, hogy az emberek többsége azt hiszi, hogy minél rövidebb, minél gyorsabb a fogyás, annál hatékonyabb. Pedig a szervezetnek vannak bizonyos kapacitásai, amelyeket nem lehet meghaladni. A zsír például nem tud végtelen sebességgel bomlani. Még akkor sem, ha azt látjuk, hogy a mérleg nyelve gyorsan megy lefelé. Ez úgy lehetséges, hogy a fogyásnak eleve csak a zsírból történő veszteség tekinthető, ami nem egyenlő a súlyvesztéssel. Ugyanis fogyni sajnos izomból is lehet. Megfelelően összeállított étrenddel és edzésprogrammal el lehet érni, hogy a fogyás 90%-ban zsírból történjen, míg egy kevésbé jól összeállított diétával és mozgással csak 20-30%-os eredményt kapunk. A súlyvesztés többi része nagyrészt víz és izom.

A szervezetnek vannak védekező reakciói, amelyek egy gyors és drasztikus fogyókúra esetén úgy reagálnak, hogy felkészülnek a tápanyagok raktározására. Így aztán amit sikerül leadni, az az első adandó alkalommal elkezd visszaépülni. Szóval nem a sebesség a mérvadó, hanem az, hogy abból, amit leadunk, mennyi a zsír, azaz a valós fogyás.

Sajnos a legtöbb embernek csak az számít, hogy mit mutat a mérleg. Lefogyhat valaki 6 kilót, amiből 5 kiló zsír, ez sokkal kisebb teljesítménynek számít a legtöbb ember szemében, mint az, ha valaki 12 kilóval lesz kevesebb néhány hét alatt, de abból ugyanannyi, 5 kiló a zsír, azaz mindössze ennyi számít fogyásnak. Az utóbbi esetben a nagy többség dicsőíti az illetőt, pedig sajnos elindul a hízás útján. Még pedig azért, mert egy tönkrement szervezetet hozott létre, amely előbb-utóbb megpróbálja regenerálni magát. Úgy gondolom, hogy az ideális fogyás, ami nem túl megterhelő a szervezetnek és hosszú távon is tartható az heti fél kiló.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nem lefogyni nehéz, hanem a testsúlyt megtartani. Ugyanis hiába fogy le valaki 100 kg-ról 80 kg-ra, ha a diéta után ugyanannyit és ugyanazt eszi, mint 100 kilósan. Gyorsan vissza fogja szedni a kilókat, hiszen a kisebb test kevesebb energiát igényel. Fontos szabály, hogy a fogyókúra után 20-30 százalékkal kevesebbet kell enni a korábbihoz képest, hogy megtartsuk az elért súlyt.
Ha az ember elkezd kevesebbet, vagy egészségesebben enni, egy idő után hozzászokik a szervezete, és nem is kívánja már a nagyobb adagokat. Ahhoz, hogy a változtatások életmódszerűen beépüljenek a mindennapokba, tapasztalataim szerint legalább fél év szükséges. Ahhoz pedig, hogy biztosan ne essen vissza a korábbi rossz szokásokhoz, másfél - két év kell. 

 

 

Egészség rovatunk szerkesztője:

Csidei Barbara

személyi és aerobik edző

polar kardio tréner rekreátor, egészségfejlesztő

+36 30 691 01 41

KISALFÖLD TREND A FACEBOOKON




IMPRESSZUMMÉDIAAJÁNLATELÉRHETŐSÉGEKTERJESZTÉSI PONTOKÁSZF