2018. 01. 17. szerda, Antal, Antónia


Rovatok

Dívány

Jakus Tamás

JAKUSA

 

 

Hány éves korod óta érdekel a rajzolás?

Gyerekkorom óta a rajz kivételesen fontos szerepet játszik az életemben. Már óvodás koromban sokat rajzoltam (főleg lovakat) és mindig tudtam, hogy a jövőben is ezzel fogok majd foglalkozni. Így az általános iskola elvégzése után egyértelmű volt, hogy valamilyen művészeti szakközép-iskolában folytatom a tanulmányaimat. A Kovács Margit Iparművészeti Szakközépiskola üvegműves szakán végeztem és már ekkor nagyon érdekelt a járműtervezés is. Rendkívül sokat rajzoltam, másoltam autókat, elkezdtem egyéni formákat, saját stílusú kocsikat tervezni, ekkor még hagyományos kézi technikával.

Milyen indíttatásból kezdtél el tervezni?

A középiskola elvégzése után a Berzsenyi Dániel Főiskolán tanultam, ahol rajztanári diplomát szereztem. A főiskolai éveim alatt ismerkedtem meg a számítógépes tervezéssel, a Photoshop programmal és felfedeztem a benne rejlő lehetőségeket. A tervezés során mindig az érdekelt, hogy az általam elképzelt autókat minél élethűbb módon tudjam ábrázolni. Ez a program pedig segített nekem abban, hogy ezt a célt elérjem, és nagyon motivált, hogy minél jobban tudjam használni. Mániákus módon kezdtem el autókat tervezni, így a tervezés során önállóan tanultam meg a programot. Lényegében valós autók képeit alakítottam át a saját elképzeléseim alapján.

Hol mutathatja meg magát egy kezdő tervező?

Miután pár képet készítettem, egy barátom javasolt nekem egy internetes oldalt, ahol az enyémhez hasonló munkákat látott. Ez a „Hammer Virtuális Tuningműhelye” (hvtm.hu) volt. Ez az oldal hatalmas lökést adott. Kapcsolatba léptem az oldal szerkesztőivel, feltöltöttem a képeimet és elkezdtem használni a „Jakusa” művésznevet. Nagyon izgalmas volt látni a munkáimat egy olyan oldalon, ahol sokan megnézték, véleményeket írtak róluk, valamint tanácsokat adtak. Ezekből nagyon sokat tanultam, és számos, az oldal által szervezett tervezési versenyen vettem részt.

Hogyan lettél „VT Master” és virtuál tuning bajnok?

Sok versenyt megnyertem, amely hihetetlen lendületet adott. Miután elég jó közösség alakult ki, sok tehetséges alkotóval, az oldal 2006-ban meghirdette a „VT Masters” elnevezésű tuning versenyt, amelyen én is részt vettem. A verseny csaknem egy évig zajlott, minden hónapban volt egy alapkép egy autóról, amelyet át kellett alakítani szabad stílusban vagy valamilyen megkötéssel. Ezt a versenyt is sikerült megnyernem, és megszereztem a „VT Master” címet. Még ugyanebben az évben elkezdtem a hasonló külföldi oldalakra is feltölteni a képeimet. Egy ilyen amerikai oldalról kaptam egy meghívást, hogy alapítsak egy csapatot és vegyek részt az első virtuál tuning világbajnokságon. A háromfős csapatunk megszerezte az első helyet az amerikai és olasz csapatok elől. Ez a verseny nem járt semmiféle díjjal, mégis nagy elismerés volt a számunkra. Ezután úgy gondoltam, hogy ebben a dologban nincs több lehetőség és tovább kell kicsit lépnem.

Készítettél már olyan formát, amelyet megvalósítottak?

A virtuál tuning tapasztalatokból merítve elkezdtem részletesebb kidolgozású, több nézetes terveket készíteni. Kialakítottam saját arculatomat, emblémámat, kezdetleges weboldalamat. Több saját koncepciót készítettem, majd 2008-ban kaptam egy megkeresést. Egy autóépítő keresett meg azzal, hogy ő tervezi egy magyar sportautó elkészítését, és ehhez rám gondolt tervezőként. Természetesen nagyon örültem a lehetőségnek, hiszen mindig is az volt az álmom, hogy az autóim kimozduljanak a virtuális térből. Elkezdtük a munkát, kialakítottam a koncepciót, a formát. Triangónak neveztem el a tervemet, mert alapvetően a háromszögek határozták meg az autó formavilágát. A tervet el is fogadták és úgy tűnt minden rendben is lesz, de ezután nagyon döcögősen alakultak a dolgok. A terveimből kiindulva elkészítettek egy méretarányos karosszériát, majd a program leállt, és úgy tűnt soha nem valósul meg. A ki-vitelező nem volt korrekt senkivel…

Így én le is mondtam a dologról, mígnem 2014-ben jelentkezett nálam egy kazahsztáni illető, aki azzal keresett meg, hogy ő megvette a karosszériát, és szeretné megvalósítani a tervemet, és ha részt vennék a projektben. Most ennek az autónak a fejlesztése, megvalósítása zajlik. Jelenleg még nagyon kezdetleges prototípus formájában létezik az autó, a karosszériája nem végleges, csak a meghajtás tesztelésére szolgál. Elektromos sportautó lesz belőle, ha elkészül és az építő elképzelése szerint a Triango az eredeti terveim alapján valósul majd meg.

A tervezésen kívül mivel töltöd a mindennapjaidat?

2005-ben elhelyezkedtem tanárként a volt középiskolámban, a győri Kovács Margit Iparművészeti Szakközépiskolában, ahol a mai napig is dolgozom. Üvegműves szakon tanítok gyakorlati és elméleti órákat, a tavalyi év során az én irányításommal készítették el a végzős diákok a vizsgamunkáikat. A fő profilom a tervezés, de festészet tantárgyat is tanítok az iskolában. Már dolgoztam, miközben a Magyar Képzőművészeti Egyetemen diplomát szereztem. A tanítás izgalmas dolog, nagy kihívás, főleg azért is, mert hozzám hasonló művészi beállítottságú diákokat kell oktatnom.

Milyen ötletből született az új irány, a motortervezés?

A tanítás mellett tovább folytattam a tervezést, tovább-fejlesztettem arculatomat és igyekeztem minél több helyen bemutatni a munkáimat. Sikerült elkészítenem pár olyan képet, melyek nagy utat jártak be a világhálón, és több cikk is megjelent róluk. A munkáim kapcsán sok külföldi oldal keresett meg azzal, hogy interjút közöljenek le velem. A kapott visszajelzések mindig új inspirációt adtak a folytatáshoz. Három évvel ezelőtt kezdtem a motorok irányába is nyitni. Soha nem szerettem a motorokat, nem is érdekeltek, nem láttam bennük lehetőségeket. Majd egy megkeresésből kiindulva elkezdtem motorokat tervezni. Persze eleinte még nem ment könnyen, hiszen egy teljesen más műfaj, mint az autótervezés. Az idő folyamán azonban nagyon megszerettem a motorokat, felfedeztem bennük a lehetőséget arra, hogy a saját elképzeléseimet, forma-tervezési ötleteimet megvalósítsam. Mára többségében motorokat tervezek, melyek szintén egyre több emberhez eljutnak. Előfordult, hogy egy elkészített motor koncepciómat másnap egy külföldi híroldalon láttam viszont. A különböző tervezési oldalaimat több ezren követik. Elképesztő jó érzés, hogy ennyi ember érdeklődik a munkám iránt.

Milyen terveid vannak a közeljövőben?

Általában valamilyen inspiráció alapján készítem a terveket, gyakran egy film formavilága, stílusa van rám olyan hatással, hogy abból készítek egy képet. Nemrég egy sci-fi alapján készített motortervem ért el nagy sikereket. Az egyik legnagyobb elismerés, amit kaptam az volt, hogy terveztem egy Jaguar stílusú motort, majd miután megjelent, kaptam egy levelet a Jaguar tervezőjétől, amiben gratulált a tervemhez. Ezen kívül nagyon érdekelnek a régi magyar motorok illetve ezek modern változatainak elkészítése. Ahogy az autóknál, a motoroknál is a cél az, hogy „Jakusás” megjelenést kapjanak, olyan karaktervonásokat, amiről rögtön kiderül, hogy az én terveimről van szó. Sok megkeresést kapok, amiben megkérdezik, hogy elkészíthetnek-e egy egyedi motorkerékpárt a terveim alapján. Így nemrég például egy vietnámi motorépítő műhely készítette el a Kawasaki motorját a terveim alapján.

Ezen kívül több olyan projektben is részt veszek, amelyek egyenlőre titkosak, de remélem hamarosan megvalósulnak. A motorokon kívül azért az autós témában is tevékenykedem, jelenleg például a Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team következő versenyautójának tervezésében veszek részt.

jakusadesign.com

 

Szűcs Angelika

2015-10-05

KISALFÖLD TREND A FACEBOOKON




IMPRESSZUMMÉDIAAJÁNLATELÉRHETŐSÉGEKTERJESZTÉSI PONTOKÁSZF