2018. 07. 18. szerda, Frigyes


Rovatok

Aktuális

Milyen szín dominál a hálóban, és melyiktől lesz nagyobb a munkakedvünk? Mutatjuk!

 

A színeknek központi szerep jut életünkben, de vajon azzal tisztában vagyunk-e, hogy milyen erős hatással vannak életünk különböző helyzeteire és döntéseire? Néhány szín több jelentéssel is bír, pl. ha azt mondjuk, mondj egy színt a veszélyre, az esetek többségében a piros a válasz, de arra is, hogy mi a szerelem színe. Most körbejárunk néhány meghatározó színt, hogy fény derüljön, hogyan is reagál agyunk a különböző színekre.

Jean-Gabriel Causse ismert színdizájner szerint, aki a Francia Színbizottság tagja, állítja, hogy a színek hatással vannak az agyra, ami így anélkül láttatja másnak a világot, hogy annak tudatában lennék. A színek hatalma című legfrissebb kötetéből, az is kiderül, hogy a színek, hogyan befolyásolják a viselkedésünket, hangulatunkat, vágyainkat..

Lássuk, hogyan is hatnak ránk a színek és miként ösztönöznek például vásárlásra, vagy melyiktől érezzük úgy, hogy kiegyensúlyozottabbak vagyunk. Valamint, hogy a színek befolyásolhatják ízlelésünket is.

Hogyan hatnak egyes színek a munkakedvünkre és hozzáállásunkra?

Azt már régóta tudjuk, hogy a kopár fehér falak nem segítik a kreativitást és rontják a munkamorált, egy idő után pedig borongósak és fáradtak leszünk általuk. Viszont a jól eltalált színekkel fokozhatjuk munkakedvünket. Szívesebben ülünk napi 8 órát egy olyan irodában, ahol színesek a falak, így a munka is hatékonyabb és eredményesebb lesz.

A gondolkodást és alkotást vagy megfontolt döntések meghozatalát segítik a kékes színek. Ha valakinek a munkája kemény döntések sorozatából áll, neki a zöld színt javasoljuk, szobanövényekkel egyetemben. Kimutatták, hogy a nők kevésbé hatékonyak bézs és szürke árnyalatú színek társaságában, míg a férfiaknál ezt a hatást a lila váltja ki.

A kép forrása: 3DVision Design

Vásárlás, vásárlás – szín, ami erre inspirál minket.

Nem véletlenül vagy hóbort szerint választják ki akár a gyorséttermek, akár a boltok falainak színét. Jól megfontolt és komoly marketingdöntések vannak a háttérben, ugyanis minden szín más és más hatást vált ki a vásárlókból. Lássuk ezeket példákon levezetve: A gyorséttermek nem véletlenül használnak erős és meleg színeket (pl.: vöröset) és használnak erőteljes kontrasztokat, egy a cél, hogy a vásárlót arra sarkallják, hogy sietnie kell, ezáltal növekszik a forgalom és gyorsan cserélődnek az emberek, így sokan inkább elvitelre kérik az ételt.

De a szakembereknek arra is van magyarázatuk, hogy miért térünk vissza egy lila vagy sárga falú boltba szívesebben, és miért veszi el a kedvünket a zöld szín a vásárlástól. Ennek az az oka, hogy a meleg színű környezet sokkal hívogatóbb és szívesebben költjük el olyan helyen a pénzünket pl. egy élénk színes kirakatú üzletben, mint egy hidegebb kék árnyalatokat használó boltban.

Viszont, amikor már beléptünk, pont a fordítottja igaz, mint a kirakatok esetében. A meleg színek az üzlet belső terén azt az érzést váltják ki belőlünk, hogy mindenáron ránk akarnak erőltetni valamit. Míg a hidegebb árnyalatok, hozzásegítenek ahhoz, hogy ellazuljunk, és sokat költsünk.

A kissé semleges szürke

A szürke se lazító, se aktiváló hatással nem rendelkezik, ezért nem ajánlatos mindenkinek ez a szín. Azoknak az embereknek, akik kiegyensúlyozottak és nem vágynak semmilyen különösebb hatásra, tökéletes lesz a szürke, akár mind az ötven árnyalata. Azonban, ha valaki megrögzötten imádja ezt a színt, akkor Gabriel Causse tanácsát érdemes megfogadnia, miszerint inkább olyan közösségi terekben alkalmazzuk, ahol semleges hatásával a tér modern dizájnt kap, pl.: konyhában, nappaliban vagy előszobában.

Vajon miért a piros az a szín, ami a legnagyobb hatást gyakorolja ránk?

A piros az a szín, ami mindenhol ott van és általában valamiféle veszélyre vagy tilalomra hívja fel a figyelmünket, pl.: a közlekedési lámpák, poroltók vagy közlekedési táblák. A piros erő.. erőssé teheti azt, aki viseli, pl. egy politikust, és félelmet válthat ki abból, aki látja. Nem véletlen, hogy a bikaviadalokon is piros posztót lengetnek a bika szeme előtt, ami leginkább a nézőkből vált ki reakciót, hiszen a bikák nem érzékelik a színeket, ők a mozgásra reagálnak.

Az embereken végzett CT vizsgálatok intenzívebb agyi tevékenységet mutatnak az agykéreg jobb oldalán, ami az érzelmekért felelős, akkor, ha vörös színnel találkozunk. Az állatok körében is az az alfa, akinek a testén megjelenik a vörös árnyalat. Erre számos példa található a természetben.

A pirostól való félelem egy velünk született ösztön, amelyre ráerősítenek tanult beidegződéseink is. Vegyük akár az oktatást, a piros a javítás színe, ha valamit elrontunk egy dolgozatban, akkor azt kegyetlenül áthúzva, megjegyzésekkel látjuk viszont, ami erősíti bennünk a piros iránti félelmeket. Hiszen egy teljesen pirosban pompázó dolgozat nem jelenthet jó jegyet.

Érdekes azonban, hogy a szerelmet is a vörössel ábrázoljuk, talán ennek az lehet az oka, hogy ezt az érzelmet is erősnek gyakran félelemkeltőnek érezzük, így nem csoda, ha ezzel a színnel kapcsoljuk össze az egyik legédesebb érzést a világon.

Ha már a pirosról esett szó, milyen lehet a romantika színe?

Pszichológusok egy 2012-es kísérletben 2000 embert vizsgáltak, azért, hogy megtudják milyen hatással van szexuális életünkre szobánk színe (pl.: ágynemű, falak), vagyis hányszor bújunk össze. Az első a mályvaszín heti 3, 49, követi nem meglepően a piros és a vörös 3,18-szor ösztönöz minket arra, hogy szexuálisan aktívak legyünk. A legkevésbé a fehér 2,02, a bézs, 1,97 és a szürke 1,80 sarkall minket a testi örömökre.

A lányok miért a rózsaszínt, a fiúk miért a kéket szeretik?

Jean-Gabriel Causse-nak arra is van válasza, hogy miért alakult úgy, hogy hagyományosan a rózsaszín a lányok a kék pedig a fiúk színe. A kérdés itt is az volt, hogy a színeknél mennyiben tanult minőség és tanult tulajdonság a vonzódásunk? Angol tudósok kék és rózsaszín színű kockákat tettek fiúk és lányok elé, és azt tapasztalták, hogy mindkét színért egyenlő arányban nyúltak, azonban két éves kor körül a lányok, már inkább a rózsaszínt a fiúk pedig a kéket választották. Öt éves kor fölött csupán már egy lány választotta a kék színű kockát, ugyanez a statisztika a fiúk esetében is, vagyis ötből egy választotta a rózsaszínt. Az, hogy melyik színt választjuk nem velünk született jelenség, hanem tanult. Összegzésképpen pedig, nem érdemes nem szerint választani színt a gyermeknek, vagyis a lányokat nem érdemes csupa rózsaszínnel elárasztani vagy a fiúkat világoskék ruhákkal és játékokkal, hiszen az öt hónapnál fiatalabb csecsemők nem látják a különböző színek árnyalatait, pl. a zöldeskéket. Csak azokat a színeket tudják megkülönböztetni, amelyek tónusai közt nagy az eltérés, pl. piros és citromsárga.

A színek és ízek kapcsolata

Azt, hogy mennyire is van hatással egy szín az ízek érzékelésénél, mi sem bizonyítja jobban, mint egy kísérlet. Spanyol kutatók száz egyetemistával végezték azt a kísérletet, amikor ugyanazt a narancslevet itatták meg velük, egyszer eredeti csomagolásában, aztán piros, majd zöld ételfestékkel megszínezve, ezzel azt sugallva, hogy három különböző italt isznak. Szinte az összes hallgató szerint a vörösre színezett volt a legjobb, a zöldeset pedig savanykásnak érezték.

De igaz ez más ételekre is, összességében elmondható, hogy egyes színeket, bizonyos ízekkel társítunk, pl. sárga-savanyú. rózsaszín-cukros.. Ezért nem véletlen hát, hogy az élelmiszeripar sem bízza a véletlenre, sem az étel színét, sem a csomagolását, hiszen ezeknek döntő szerepük lehet abban, hogy milyen ízűnek érezzük az ételt.

 

2016-04-05

KISALFÖLD TREND A FACEBOOKON




IMPRESSZUMMÉDIAAJÁNLATELÉRHETŐSÉGEKTERJESZTÉSI PONTOKÁSZF