2018. 01. 16. kedd, Gusztáv


Rovatok

Szeretem a testem

Mit tegyünk, hogy könnyebben ébredjünk?

Kevesen vannak, akik a sötét téli reggeleken kicsattannak az energiától.  Életmód-változtatással könnyíthetünk a helyzeten. Aki még a sötét decemberi reggeleken is képes vidám társalgást folytatni a reggeliző asztalnál, az nagy valószínűséggel a pacsirta típusba tartozik. Míg a "pacsirták" egy órával korábban kelnek, mint az átlag, a "baglyok" rettegnek ettől a napszaktól, és nagyon nehezen kelnek fel, ha tehetik, egy-két órával később, mint az átlag.
Korábbi vizsgálatok szerint az este aktív emberek általában extrovertáltabbak és jobb a humorérzékük, mint a korán kelőknek, akik viszont nagyobb eséllyel sikeresek az üzleti életben, és lelkiismeretesebbek.

Ötven százalékban öröklött, hogy a reggelt vagy az estét kedveljük-e inkább

Aktivitásunk változását a nap során cirka dián ritmusnak nevezik, amelyet biológiai óránk szabályoz. Az óra "ketyegését" körülbelül egy tucatnyi gén és az ezek által kódolt fehérjék befolyásolják. Az, hogy inkább a reggelt vagy inkább az estét kedveljük, ötven százalékban öröklött, ami meglehetősen nagy arány egy viselkedési jellemző esetén.
Fontos tényező az életkor is: gyerekként a legtöbben pacsirták, majd serdülőként baglyokká változnak, és ennek csúcspontját húszas éveik elején érik el.  Ahogyan öregeszünk, egyre korábban kelünk, részben azért, mert idősebb korban az alvás egyre fragmentáltabb lesz, és ha korán ébredünk, egyre nehezebben alszunk vissza.
Nem elhanyagolható a szokások és a kulturális hatások szerepe sem.  Az iskola, a hagyományos munkaidő és a kisgyerekek nevelése arra kényszeríti az embert, hogy korán keljen, amihez hosszú évek alatt egészen jól hozzá lehet szokni.

Frissítsd a vérkeringésedet!

Ha esetleg még nem tetted, az ébresztő kikapcsolása után azonnal nyújtózz egy nagyot, és kelj fel! Ezután ne ülj le (pláne ne az ágyra), inkább járkálj egy kicsit, esetleg végezz néhány tornagyakorlatot (karkörzés, guggolás), így hamarabb felfrissülsz. Ha nagyon húz vissza az ágy, a legjobb, ha kimész a hálószobából, és azonnal megkezded a reggeli rutinodat (például fürdőszoba, öltözködés, reggeli).

Felkelés után rögtön irány a zuhany

A nehezen ébredőknek azt tanácsolják a szakemberek, hogy tűzzenek ki egy felkelési időt, amelyhez minden áldott nap tartják magunkat. Ha hétvégén több mint 90 perccel tovább maradunk ágyban, óhatatlanul is átállítjuk a belső óránkat a későbbi kelésre, épp mire eljön a hétfő reggel.

A vekkert addigra állítsuk be, amikor már tényleg fel kell kelni, és rögtön ugorjunk be a zuhany alá. Jót tesz a testmozgás is, de csak akkor, ha emiatt nem kell feláldoznunk az értékes alvásidő egy részét. A megfelelő testmozgás - például az úszás vagy a jóga - felpörgeti az anyagcserét, és javítja az agy vérellátását, ezért frissebbnek fogjuk érezni magunkat.

Aki kihagyja a reggelit, délelőtt kevésbé hatékony

A cirka dián ritmust a fény is befolyásolja a melatonin termelés gátlása révén. A melatonin olyan hormon, amely azt jelzi a testünknek, hogy ideje aludni. Ezért van az, hogy a legtöbbünk nyáron könnyebben kel fel. Koromsötét reggeleken segíthet, ha közvetlenül ébredés után legalább húsz percig minél világosabb környezetben tartózkodunk. Ha tehetjük, gyalogoljunk vagy tornázzunk a szabadban, ha erre nincs mód, kapcsoljunk fel egy erős fényű lámpát reggeli közben.

Maga a reggeli is rendkívül fontos ahhoz, hogy jó közérzettel kezdjük a napot. Az éjszaka felhasznált glükózt felkelés után két órán belül pótolni kell. Aki kihagyja a reggelit, az a délelőtt folyamán kevésbé hatékony és kevésbé éber.

Az ideális reggeli lassan lebomló szénhidrátokat tartalmaz, fehérjékkel és rostokkal keverve. Jó választás a pirítós lágy tojással, a zabkása magvakkal vagy a gabonapelyhek, amelyek vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak. Nők esetében különösen a folsav- és a vaspótlásra kell figyelni, mivel ezek hiánya sok esetben hozzájárul a fáradékonysághoz. A reggeli fontos része a bőséges folyadékfogyasztás is. Nem ajánlott azonban túlságosan cukros ételeket, például süteményt reggelizni, mivel ezek azonnali, de rövid ideig tartó energialöketet adnak. Vércukorszintünk épp olyan gyorsan le fog esni, ahogyan megemelkedett, és még inkább az ágy után fogunk vágyakozni.

Együnk vagy igyunk gyömbért,

mindegy, csak jusson a szervezetbe, mert csupa olyan dolgot művel, ami ilyenkor hasznos. Egyrészt serkent – már csak azzal is, hogy csíp, de ennél kicsit mélyrehatóbban is. Aztán megnyugtatja a gyomrot, ami a mi stresszes és bélpoklos generációnknak sosem árt (nem véletlenül ajánlják várandós nőknek is a reggeli rosszullét ellen). Végül pedig étvágyat csinál, és ez talán a legfontosabb. Nem mondjuk persze, kell egy kis idő a gyömbér – és főleg a reggeli gyömbér – megszokásához, de annyira rákattanni sem nehéz, a rabjává válni pedig onnantól kimondottan könnyű, és mivel csak előnyei vannak, ez nem is baj.

Hallgass pörgős zenét!

Sok embernek segít, ha közvetlenül ébredés után bekapcsolják a rádiót vagy a tévé zenecsatornáját, esetleg a saját gyűjteményükből hallgatnak dinamikus számokat. Ez nem csak az ébredést könnyíti meg, de általában a reggeli készülődést is felgyorsítja.

2015-08-04

KISALFÖLD TREND A FACEBOOKON




IMPRESSZUMMÉDIAAJÁNLATELÉRHETŐSÉGEKTERJESZTÉSI PONTOKÁSZF