2018. 07. 18. szerda, Frigyes


Rovatok

Szakértő véleménye

Multivitamin-fogyasztás fontossága gyermekeknél

 

Az influenzavírusokkal és meghűléssel tarkított őszi-téli időszakban a gyermekeink vitamin és ásványi anyag utánpótlására is kiemelten oda kell figyelnünk.

Ezek pótlása ebben az időszakban, természetes formában nehezebben oldható meg, hiszen az idénygyümölcsöknek és zöldségeknek korlátozott a száma, illetve ezek vitamintartalma is csekély. Gondoljunk csak bele például, hogy a magas C-vitamin tartalmúnak vélt citrusféléket (pl. narancs, grapefruit) nagyrészt félig érett állapotban szedik le és különféle érésgyorsító szerekkel kezelik őket, hogy később a boltok polcain az általunk megszokott kívánatos formájukban találjunk rájuk. Így a gyümölcsök vitamintartalma jelentősen kisebb, mint természetesen érlelt, friss állapotukban.

Hasonló a helyzet a nyár folyamán betakarított zöldségeinkkel, melyek tárolás során sajnos veszítenek vitamin és ásványianyag-tartalmukból. Ezért ebben az időszakban különösen ajánlott, ha a gyermekek vitaminpótlásáról különböző étrend-kiegészítő készítményekkel gondoskodnunk. Gyermekek esetén figyeljünk arra, hogy a termék megfelelő mennyiségben és arányban tartalmazza a vitaminokat, ásványi anyagokat, illetve nyomelemeket. Egyes zsírban oldódó vitaminok nélkülözhetetlenek a gyermekek megfelelő fejlődéséhez, például a D-vitamin, mely erőssé és stabillá teheti a csontvázat, mivel segíti a kalcium hasznosulását és beépülését. Ebben az időszakban gyermekek esetén is fontos a megfelelő mennyiségű A-vitamin bevitel. Ez hozzájárulhat az immunrendszer működéséhez, illetve védelmet nyújthat a légúti fertőzésekkel szemben. Az A-vitamin hasznosulását tovább fokozza, ha az elő vitaminja, a béta-karotin formájában juttatjuk a szervezetbe.

A vízben oldódó vitaminok közül a gyermekek számára is fontos a C-vitamin megfelelő mennyiségben történő fogyasztása. Fontos antioxidáns, mely védelmet nyújt a szabadgyökök ellen, amelyek legyengült immunrendszer esetén komolyabb problémákat is jelenthetnek. A ˝válogatós˝ étkezés a gyerekeknél főként a húskészítmények kerülésében mutatkozik meg. Ebből kifolyólag sajnos sok gyermeknél mutatkoznak a vashiány kezdeti, vagy súlyosabb tünetei, mint a sápadt bőr, levertség, fáradtság. Így nem csak a megfelelő mennyiségű vasbevitel, de ennek felszívódását támogató C-vitamin bevitel is kiemelkedően fontos. Magas C-vitamin tartalmú őszi termés a csipkebogyó, mely a citrom C-vitamin tartalmának közel tízszeresét tartalmazza, ennek fogyasztása azonban nehezen megoldható, így hasznos lehet a csipkebogyót por formájában, kiegészítőként fogyasztani. A C-vitamin szervezetben történő hasznosulását segítik a bioflavonoidok, melyek természetes formában a citrusfélékben fordulnak elő nagy mennyiségben. A vízben oldódó vitaminok közül fontos még kiemelni a B-vitaminokat, melyek kiemelkedő szerepet töltenek be az anyagcsere folyamatokban, így befolyásolhatják a szervezet energiaháztartását, az emésztőrendszer kiegyensúlyozott működését. Ezen felül pl. a B1- vitamin segíti a koncentrációt, éberséget tanulás közben. A B-vitaminok esetén is fontos, hogy komplex készítményt válasszunk, mert egyes B-vitaminok szükségesek mások szervezetben történő hasznosulásában (pl. B2-vitamin szükséges a B3 felszívódásához). A vitaminokon túl a fejlődő szervezet számára nélkülözhetetlen az ásványi anyagok és nyomelemek megfelelő arányú és mennyiségű bevitele, olyannyira, hogy a vitaminok is csak ásványi anyagok segítségével tudnak megfelelően hasznosulni a szervezetben. Mivel sok ásványi anyag és nyomelem együttesen vesz részt a szervezet egyes kémiai folyamataiban, ezért ezek kívülről történő beviteléről is együttesen kell gondoskodnunk, mert külön-külön hatástalanok. Amennyiben tehát gyermekeink vitamin és ásványi anyag utánpótlását étrendkiegészítő készítményekből szeretnénk megoldani, fontos, hogy összetett készítményt válasszunk, ezzel biztosítva ezek megfelelő felszívódását és hasznosulását.

2015-11-06

KISALFÖLD TREND A FACEBOOKON




IMPRESSZUMMÉDIAAJÁNLATELÉRHETŐSÉGEKTERJESZTÉSI PONTOKÁSZF