2018. 02. 24. szombat, Mátyás


Rovatok

Szeretem a testem

 

 

Természetes immunerősítők az influenzaszezonban

Ebben az időszakban fokozottabb figyelmet kell szentelnünk az egészségünknek, hiszen ez a légúti megbetegedések csúcs-szezonja. Egyre nagyobb figyelmet kap az immunrendszerünk, hiszen ez a komplex rendszer véd meg a vírusok és baktériumok meg-megújuló támadásaitól. A meghűlés elleni gyógyszerek gyomor-, illetve májkárosító hatásúak, az antibiotikumok felboríthatják a bélflóra egyen-súlyát.  Mivel kifutottak az idénygyümölcsök, sokkal nehezebb a táplálkozás során elegendő vitamint és ásványi anyagot juttatnunk a szervezetünkbe. Hogy a megfázás és az influenza ne gyűrhessen le bennünket, összegyűjtöttünk néhány természetes megoldást, mellyel kellőképpen megerősíthetjük szervezetünk védekezőképességét.

Az immunrendszer, szervezetünk láthatatlan pajzsa igazán megérdemli, hogy odafigyeljünk rá, hiszen csak így képes tökéletesen végezni a feladatát. Számos természetes módszer áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy csúcsformában tartsuk az immunrendszerünket. Ehhez azonban a szándékon túl tudatosságra, kitartásra, fegyelemre is szükséged lehet. Íme, tippjeink ahhoz, hogy a tél végén is csúcsformában maradj.

Az étkezés szerepe

A fertőzésekkel szembeszálló immun-rendszer hatékony működéséhez fehérjék (esszenciális aminosavak), szénhidrátok, zsírok, valamint esszenciális vitaminok és ásványi anyagok állandó, kiegyensúlyozott bevitelére van szükség. A helytelen vagy hiányos táplálkozás - ami elsősorban a vitaminok, ásványi anyagok hiányát jelenti - gyengíti védekezőképességünket. A tápanyagok elosztásakor ugyanis nem az immunrendszer áll az első helyen. Csak akkor kapja meg adagját, ha az agy, az idegrendszer és más fontos szervek már kellő ellátásban részesültek. Természetes védekezőképességünk tehát nagymértékben javítható, ha az étrendünkben bőven szerepelnek vitaminok, ásványi sók, valamint antioxidánsok, például flavonoidok (a növényekben termelődő természetes védőhatást kifejtő vegyületek).

Vitaminbomba

A C­-, A­-, B­- és E­-vitaminokat egyszerűen nem szabad elhanyagolni, ha az immunrendszerről van szó. Természetesen az a jó, ha természetes forrásból - például friss, préselt zöldség­ és gyümölcslevekből fedezzük a napi szükségletet. Így nemcsak komplexebben jutnak be az egyes vitaminok és ásványi anyagok a szervezetbe, de a kompatibilitás is természetesebb, gyengédebb.

Tél végén, kora tavasszal azonban a zöldségek, gyümölcsök vitamintartalma alacsonyabb, ezért a „mesterséges”, komplex vitaminkészítmények használata az immunrendszer erősítése érdekében nélkülözhetetlen.

Nyomelemek

Az ásványi anyagok és a nyom-elemek közül a cink, a szelén, a kalcium és a magnézium immunerősítő hatása rendkívül hangsúlyos. Ezek főleg az olajos magvakban, a tejtermékekben, valamint a zöldfélékben és a hüvelyesekben fordulnak elő jelentős mennyiségben. A friss gyümölcsök mellé az olajos magvak rágcsálása, valamint a tejtermékek, zöld-félék és hüvelyesek mindennapi fogyasztása nagyon fontos.

Mozgásterápia

A vérkeringés állapota, ereje és frissessége rendkívül fontos az immunrendszer szempontjából. A vérkeringés juttatja a sejteket tápanyagokhoz, oxigénhez, valamint a keringési rendszer gondoskodik a tisztításról, vagyis a salakanyagok elszállításáról is. Így aztán a szabadban, friss levegőn történő rendszeres testmozgás nemcsak ajánlott, de szinte kötelező az immunrendszer védelme érdekében.

Grépfrút

Egyetlen grépfrút elfogyasztása fedezi a szervezet napi C-vitamin-szükségletét. Ezzel nem csupán az immunsejtek működésének hatékonyságát fokozza, de védelmet biztosít a szabadgyökök ellen is. A gyümölcsnek fehér és piros -rózsaszín - fajtája is ismert, az utóbbi nemesítés eredménye. A naringin nevű flavonoid - mely a fehér grépfrútban található - védi a tüdőt a környezeti méreganyagoktól. A gerezdeket elválasztó hártyás részt is érdemes elfogyasztanunk, hiszen sok élelmi rostot és flavonoidot tartalmaz. Ezért is tanácsos otthon facsarnunk a gyümölcsöt, ahelyett, hogy boltban vásárolnánk szűrt grépfrút levet.

Csipkebogyó

A rózsa(ál)termés, a csipkebogyó gazdag C-vitamin-forrás. A csipkebogyó összetevői között vannak még a karotinoidok, cseranyagok, pektinek, gyümölcssavak is.

A C-vitaminban gazdag friss gyümölcshúsból készül a hecsedlinek nevezett lekvár és az üdítő, kellemes édes-savanykás ízű gyümölcslé. Élvezeti teaként sokszor hibiszkusszal filteres formában is kapható. C-vitamin hiány megelőzésére, magunk is készíthetünk összegyűjtött érett áltermésekből teát, egy csészéhez mindössze 1 púpozott evőkanálnyi termésre van szükségünk, melyet forrásban lévő vízzel leöntve, majd 10 perc állást követően, leszűrve frissen fogyaszthatunk. Sokan a teljes vitamintartalom megőrzése miatt a szárított csipkehúst a fenti adagok szerint csak meleg vízzel öntik le, és több órán át áztatják, szűrést követően a teát napi 1-3 alkalommal kortyolják. A csipketeát gyermekek és kismamák is alkalmazhatják immunerősítés céljából.

Kasvirág

A növény erősíti az immunrendszert, vagyis a szervezet védekező képességét. Enyhe, középsúlyos megfázás, légúti és húgyúti fertőzés kiegészítő és megelőző kezelésére alkalmas. Vizsgálatok szerint a kasvirág csak rhinovírus fertőzés esetén mintegy 35%-kal, megelőző terápiában természetes virális környezetben 50% felett csökkentette a nátha előfordulási gyakoriságát a kezelt személyekben a hatóanyag nélküli terápiát folytatókhoz képest. A nátha időtartama átlagosan 1,4 nappal rövidült. A növény kapható cseppek, homeopátiás golyócska, tabletta és oldat formájában, melyek gyógyszertárakban és gyógynövényboltokban szerezhetők be. A növény hosszan tartó alkalmazása biztonsági adatok hiányában jelenleg még nem javasolt. A kasvirág homeopátiás készítményei azonban kisgyermekek, terhes és szoptató kismamák esetében is biztonsággal használhatóak.

Macskakarom

A perui őserdők "csodanövénye". Immunrendszer-erősítő hatásának köszönhetően kedvelt szer a vírusos eredetű megbetegedések, egyes daganatos elváltozások és más fertőzéses állapotok kezelésében. A növénynek gyulladáscsökkentő hatást is tulajdonítanak. Hosszú távú használatot követően a női hormonszintet (ösztrogén-, progeszteronszintet) is képes befolyásolni. Kisgyermekek, idős emberek, szoptató és terhes kismamák nem vagy csak orvosi ellenőrzés mellett fogyaszthatják a növényből készült kivonatokat. Európában nem javasolt egyidejű alkalmazása hormontartalmú szerekkel, inzulinnal és oltóanyagokkal.

Homoktövis

A narancssárga termésű fafajta egyszerre dísznövény és gyógynövény. Termése rendkívül gazdag C-vitamin-forrás, a szakértők szerint tízszer annyit tartalmaz, mint a citrom. Ráadásul számtalan nyomelemben és vitaminban - E, B, K - is bővelkedik. Gyógyszeralapanyagként és kozmetikumok gyártása során is használják, hiszen A-vitamin-tartalmának köszönhetően remek bőrregeneráló hatással bír. Belsőleg való alkalmazása valószínűleg azért nem terjedt el eléggé, mert enyhén kesernyés íze van. Pedig immunerősítő hatása szinte utolérhetetlen. Bioboltokban, illetve gyógynövényboltokban beszerezheted dzsem, szörp, likőr formájában. Ha pedig nem tudsz megbarátkozni az ízével, esetleg próbálkozhatsz a homoktövis-kapszulával is.

2015-03-05

KISALFÖLD TREND A FACEBOOKON




IMPRESSZUMMÉDIAAJÁNLATELÉRHETŐSÉGEKTERJESZTÉSI PONTOKÁSZF